ESG -ohjelmaan sitoutuminen luo yritykselle arvoa.

Arvo tosin syntyy vain, jos sitoutuminen on aitoa ja viestintä läpinäkyvää ja totuudenmukaista. Siispä ESG -strategia ei ole taikatemppu kilpailukyvyn parantamiseen vaan investointi, joka tuottaa pitkällä aikavälillä. Alla listattuna 6 tekijää, joiden kautta oikeanlainen sitoutuminen vastuullisuuteen tuottaa brändiarvoa.

  1. LUOTTAMUS & MAINE

Sitoutuminen ESG strategiaan ja siitä totuudenmukaisesti viestiminen lisää brändin luotettavuutta ja kasvattaa mainetta. Sidosryhmien (asiakkaat, työntekijät, kumppanit, rahoittajat) lojaalius kasvaa, kun yritys ja sen sidosryhmät jakavat samat arvot ja päämäärät.  

  1. TIEDOSTAVA KULUTTAJA

Tiedostava kuluttaja valitsee tiedostavan yrityksen tuotteita ja palveluita. Yritykset, joilla on vahva ESG -ohjelma ja jotka toimivat konkreettisesti ympäristönsä ja yhteisönsä hyväksi sekä jakavat samat yhteiskunnallisesti tärkeät arvot, ovat tutkitusti enenevissä määrin houkuttelevia asiakkaille.

  1. RISKIENHALLINTA

ESG -ohjelman noudattaminen helpottaa mahdollisten riskien kartoittamista. ESG – panostukset vähentävät yritykseen (myös pieniin) kohdistuvia lainsäädännöllisiä riskejä ja näin myös mainehaittauhkia. Lopulta vastuullisuutta noudattavat toimintatavat johtavat kustannusten pienenemiseen.

  1. RAHOITTAJAT

Yhä useampi rahoittaja ottaa päätöksenteossa huomioon ESG tekijöitä ja vastuullisuudesta onkin tullut sijoitusstrategia, joka ei ole ohimenevä trendi. Vastuullisesti toimiva yritys on tulevaisuudessa todennäköisempi sijoituskohde.

  1. TYÖNANTAJAMIELIKUVA

Yritykset, jotka sitoutuvat ESG –arvoihin houkuttelevat useammin huippuosaajia ja myös pitävät heidät todennäköisemmin kuin muut. Erityisesti milleniaalit ja Z-sukupolvi sitoutuvat paremmin yritykseen, jotka jakavat samat arvot. Työntekijöiden tyytyväisyys ja sitoutuvuus vaikuttavat positiivisesti yrityksen kilpailukykyyn.

42% aikuisista kertoo hakeutuvansa työskentelemään todennäköisemmin yritykseen, joka on sitoutunut vastuullisuus- ja ympäristöarvoihin. Vain 16% ilmoitti, että se ei kannusta hakemaan yritykseen töihin. (https://yulife.com/blog/attracting-talent-the-surprising-influence-of-esg-strategies-on-recruitment/)

  1. KILPAILUKYKY

Yrityksen edelläkävijyys ESG -strategian noudattamisessa avaa mahdollisuuksia aitoihin kilpailuetuihin markkinassa. Etenkin aloilla, joissa joko laki tai asiakkaiden vaatimukset kohdistuvat vastuullisuuteen, on mahdollista löytää uutta kilpailuetua.

Yrityksen vastuullisuuspuheen on oltava liiketoiminnan näkökulmasta merkityksellistä, sellaista mikä pohjautuu sitoutumiseen ja olemassa oleviin tavoitteisiin. Mainostoimisto Suhteen vastuullisen markkinoinnin palvelu Vastuullinen markkinointi (päivitys) tähtää  siihen, että yrityksen vastuullisuusviestintä olisi relevanttia ja aitoa. Kehittämällämme Silta -työkalulla etsimme loppuasiakkaan arvomaailmaan sopivan kilpailuedun ja luomme vastuullisen markkinoinnin sisältösuunnitelman.

Lähde